maanantai 1. lokakuuta 2012

Pelattu: Lara Croft and the Guardian of Light

Minulla on tällä hetkellä kesken useampiakin pelejä, mutta hieman aiemmin tuli pelailtua yhteistyöpelinä Lara Croft and the Guardian of Lightia sekä PC:llä että PS3:lla. PC:llä pelasimme aivan viime kenttiin saakka kunnes vioittuneet pelitallennukset estivät jatkamasta, Pleikkari-version sain PS Plussan kautta ja siitä kun sai kerättyä trophyja ja harjoiteltua näppis+hiiri -ohjaukseen tottuneena samalla gamepad -ohjausta, niin sama oli pelata uudemmankin kerran.

Peli on aiemmista Tomb Raider -peleistä poiketen yläkulmasta kuvattu tasohyppely-toiminta-puzzlepeli, jonka juoni ei ole kuitenkaan kummoinen. Pari tuhatta vuotta sitten valoa edustava Maya-soturi Totec ja pimeyden edustaja Xolotl-henki kävivät taistelun jonka Totec voitti vangitsemalla Xolotlin Savun peiliin ja jähmettyen itse kivipatsaaksi. Nykyaikana Lara löytää peilin ja sekä Totec että Xolotl pääsevät vapaaksi. Xolotl juoksee karkuun punomaan juonia maailmanvalloituksesta ja Laran ja Totecin tehtäväksi jää tottakai ottaa tämän kiinni ja estää hänen pahat suunnitelmat.

Yksinpelissä pelataan Laralla, joka saa muiden varusteiden lisäksi käyttöönsä Totecin keihään. Kaksinpelissä toinen pelaaja ohjaa Totecia ja molemmilla on käytössä omat varusteet. Vaikka peli sisältääkin paljon taistelua, on pääpaino ja hauskuus kuitenkin yhteistyössä suoritetuissa pienissä pulmatehtävissä. Pelaajat eivät pääse pitkälle omine neuvoineen vaan eteneminen vaatii usein molempien erikoistaitoja. Aiemmin mainitun Totecin keihään avulla Lara voi kiivetä korkeammille tasoille mutta Totecin omaa painoa se ei  kestä. Hänen kilpeä voi käyttää sekä Laran nostamiseen korkeuksiin että pelaajien suojelemiseen nuolilta ja muilta lentäviltä esineiltä. Laralla on puolestaan käytössä köysi jolla hän voi kiivetä seiniä ylös, laskea itsensä tai Totecin seinää alas tai järjestää Totecille köyden nuorallakävelyä varten. Lisäksi molemmilla hahmoilla on käytössä räjähteitä, joilla voi mm. järjestää ansoja vihollisille. Näitä ja monia kentistä löytyviä esineitä tulee sitten käyttää erikseen tai yhdessä itse kentissä ja vähän väliä vastaan tulevissa vapaaehtoisissa puzzle-huoneissa, joiden ratkaisemisesta palkitaan joillakin tavaroilla kuten tiettyjä taitoja tehostavilla esineillä..

Vaikka pelin juonikuvio on todella yksinkertainen (eli Lara ja Totec näkee jokaisen kentän alussa Xolotlin, tämä uhoaa nyrkkiään puiden valloittavansa maailman ja juoksee "muahahahahaha"-naurun säestämänä karkuun raskaan oven sulkeutuessa perässä), on peli silti mielestäni todella viihdyttävä. Taistelut ja pulmat ovat sopivan vaikeita eikä niihin tarvitse jäädä jumittelemaan pitkäksi aikaa jos hieman yrittää. Suurin osa puzzleista ei ole myöskään pakollisia, joten mahdolliset ongelmat siellä osa-alueella ei estä pelin etenemistä. Peli on myös sopivan pituinen, joskin aikomus on tutustua vielä millaisia kenttiä pelin DLC-paketit tarjoavat kunhan ne tulevat alennusmyyntiin Steamissa tai PS Storessa. Viihdyin sekä pelin PC- että PS3 -versioiden parissa, joten suosittelen molempia vilpittömästi molemmille laitteille! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti