sunnuntai 24. elokuuta 2014

Pikakatsaus: One Must Fall 2097

Eilisestä Wacky Wheels -esittelystä innostuneena mieleeni tuli, että voisin esitellä vielä toisen 90-luvun lempipeleistäni. Tuohon aikaan tappelupelien genreä hallitsivat Street Fighter ja Mortal Kombat -pelit, mutta siinäpä ne varteenotettavat vaihtoehdot sitten olivatkin. 1994 julkaistiin PC:lle kuitenkin One Must Fall: 2097 tuohon aikaan suositussa shareware -formaatissa eli ilmaiseksi jaetussa versiossa pääsit pelaamaan muutamalla pelihahmolla ja taisteluareenalla, loppujen auetessa käyttöön Visaa Vinguttamalla. Pelin tehnyt Diversion Entertainment teki kuitenkin 1999 kulttuuriteon julkaisemalla pelin kokoversion freewareksi ja lisäämällä siihen vielä paremmat moninpelivaihtoehot, joten nykyään pelin voi latailla netistä ihan hyvällä omallatunnolla ja laillisesti.

"Normaaleista" tappelupeleistä eroten OMF:ssa liikutaan jättikokoisilla roboteilla, joita ohjaavat erilliset ihmiset. Kuskien erilaisia ominaisuuksia (voima, ketteryys ja kestävyys) yhdistelemällä eri liikkeitä omaaviin robotteihin saa räätälöityä juuri omalle pelityylille sopivan tuhokoneen. Jokaisella robotilla on perusliikkeiden lisäksi kolmesta neljään erikoisliikettä, jotka saa aikaiseksi painamalla ohjainta/nuolinäppäimiä tiettyihin suuntiin oikeassa järjestyksessä ja lopuksi lyönti-/potkunäppäintä. Peliin on varastettu muista tappelupeleistä mukaan myös ns. fatality -liikkeet (kulkevat tässä nimillä scrap- ja destruction-liikkeet), jotka voi tehdä jo hävinneelle vastustajalle.

Pelissä on käytössä neljä taisteluareenaa, joissa on yhtä lukuunottamatta mukana lisävaaroja. Näitä vaaroja ovat mm. aluetta tulittavat hävittäjälentäjät, seinästä työntyvät piikit, seininä toimivat sähköistetyt kalterit jne, joten vastustaja ei ole ainoa asia, jota tulee varoa.

Pelistä löytyy muutamia eri pelimuotoja, joista perinteisimmässä valitaan alussa ohjaaja ja robotti ja tämän jälkeen taistellaan kaikki robottivastustajat läpi. Kaksinpelissä luonnollisesti taistellaan yksittäiset ottelut toisiaan vastaan, minkä jälkeen ohjaajan ja robotin pääsee vaihtamaan. Kolmas ja mielenkiintoisin pelimuoto on kuitenkin turnajaiset. Tässä pelimuodossa aloitetaan ohjaajalla ja robotilla (Jaguarilla), joiden statsit ovat aivan nollissa. Voittamalla otteluita pankkitilille tulee pätäkkää ja näillä rahoilla voi sitten korottaa molempien statseja ja ostaa pelattavaksi muita robotteja. Otteluiden jälkeen robotit tulee korjata takaisin taistelukuntoon ja tämä korjaus maksaa rahaa. Huonolla tuurilla voittorahoista ei jää siis paljoa jäljelle, jos voitit taistelun nipinnapin.

Jos haluat tutustua peliin, niin sen saa ainakin DOS Games Archieve -sivustolta. Toimiakseen nykykoneilla peli vaatii DOSBoxin, jonka Windows-version suora latauslinkki löytyy tästä. Kun saat pelin käyntiin, se toimii todennäköisesti aivan liian nopeasti johtuen nykykoneiden suuremmasta nopeudesta 90-luvun koneisiin verrattuna. Saat hidastettua pelin kuitenkin sopivalle tasolle Gameplay -valikon nopeusasetuksista (itse laitoin sen säätimen aivan "nolliin").

Pelin asennus käyttökuntoon vaatii perustietämyksen MS-DOSin käytöstä. Jos sinulta puuttuu mainittu tietämys mutta haluat koittaa peliä, kommentoi asiasta tähän postaukseen niin lisään ohjeet, miten peli saadaan käyttökuntoon :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti